AkkuTakuu.fi - Nopea ja helppo tapa tarkistaa akkutakuu.
0

BMW sähköautot

BMW täyssähköautojen kehityskaari

BMW:n matka sähköautojen maailmaan alkoi jo 1970-luvulla, jolloin öljykriisi pakotti autonvalmistajat etsimään vaihtoehtoisia energialähteitä. Vuonna 1972 BMW esitteli olympialaisissa Münchenissä muunnetun 1602e-mallin, jossa oli 772 kilon painoinen lyijyakusto. Vaikka auton toimintamatka oli vaatimaton 60 kilometriä eikä sen huippunopeus ylittänyt 100 km/h, se edusti tärkeää pioneerikokeilua.

Todellinen kehitystyö käynnistyi kuitenkin vasta 2000-luvulla. Vuonna 2008 BMW alkoi testata MINI E -sähköautoa, joka perustui MINI Cooper -malliin. Tämä rajattu 600 kappaleen testisarja toimi tärkeänä kenttäkokeena ja tarjosi arvokasta tietoa sähköautojen käyttäjäkokemuksista todellisissa olosuhteissa.

Project i ja BMW i -malliston synty

Vuonna 2009 BMW perusti "Project i" -kehityshankkeen, jonka tavoitteena oli luoda kokonaan uusi kestävän liikkumisen konsepti. Tämän projektin ensimmäinen hedelmä oli BMW ActiveE, joka pohjautui 1-sarjan coupé-malliin. Vuosina 2011-2013 testattu 1 000 kappaleen erä toimi viimeisenä askeleena kohti BMW ensimmäistä alusta asti sähköautoksi suunniteltua mallia.

BMW i3BMW i3 julkistettiin virallisesti vuonna 2013, ja se edusti mullistavaa lähestymistapaa sähköautoteknologiaan. Auto oli rakennettu innovatiiviselle LifeDrive-alustalle, jossa hiilikuituinen matkustamo (Life-moduuli) yhdistyi alumiiniseen ajovoimayksikköön (Drive-moduuli). Tämä rakenne mahdollisti merkittävät painonsäästöt ja optimaalisen painonjakauman.

Ensimmäinen i3 tarjosi noin 130-160 kilometrin toimintamatkan, ja vuonna 2016 esitelty päivitetty versio nosti lukeman noin 200 kilometriin. Autossa oli myös saatavilla range extender -versio, jossa pieni bensiinimoottori toimi generaattorina pidentäen toimintamatkaa. BMW i3 valmistettiin aina vuoteen 2022 saakka, ja se saavutti maailmanlaajuisesti yli 250 000 kappaleen myyntimäärän.

Hybridien kautta takaisin täyssähköön

Samoihin aikoihin i3 kanssa BMW esitteli i8-urheiluauton, joka oli kuitenkin lataushybridi eikä täyssähköauto. Täyssähkömallistossa oli usean vuoden tauko, kunnes vuonna 2020 BMW julkisti iX3, joka oli yhtiön ensimmäinen täyssähköinen SUV. Toisin kuin i3, iX3 perustui olemassa olevaan X3-malliin ja edusti BMW uutta strategiaa, jossa samalle alustalle voitiin rakentaa polttomoottori-, hybridi- ja täyssähköversioita.

Viides sukupolvi ja laajentuminen

Vuonna 2021 BMW otti merkittävän harppauksen eteenpäin julkistamalla iX-mallin, joka edusti viidennen sukupolven eDrive-teknologiaa. Tämä suuri sähköinen SUV oli suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi ja tarjosi jopa 630 kilometrin toimintamatkan sekä 200 kW pikalatausmahdollisuuden. iX hyödynsi jälleen hiilikuitua ja alumiinia rakenteessaan, mutta nyt osana kokonaisvaltaisempaa kevytrakennekonseptia.

Samaa vuonna markkinoille saapui myös i4, joka oli BMW vastaus Tesla Model 3. Tämä sähköinen Gran Coupé perustui 4-sarjan alustaan, mutta sisälsi merkittäviä muutoksia sähköiseen voimalinjaan sovittamiseksi. Huipputehokas i4 M50 -versio tuotti 544 hevosvoimaa ja kiihtyi 0-100 km/h vain 3,9 sekunnissa.

Nykyinen mallisto ja tulevaisuus

Vuosina 2022-2024 BMW on laajentanut sähköautomallistoaan useilla uusilla malleilla:

  • i7 (2022): Lippulaiva-sedan, joka perustuu uuteen 7-sarjaan, tarjoaa jopa 625 kilometrin toimintamatkan ja luksuslaitteiston
  • iX1 (2022): Kompakti sähköinen SUV, joka edustaa BMW pienempää kokoluokkaa
  • i5 (2023): Keskikokoinen businessluokan sähköauto, joka täydentää malliston keskeistä segmenttiä
  • iX2 (2024): Coupé-tyylinen kompakti sähkö-SUV, joka täydentää X2-malliperhettä

Vuosina 2022-2024 BMW on laajentanut sähköautomallistoaan useilla uusilla malleilla:

  • i7 (2022): Lippulaiva-sedan, joka perustuu uuteen 7-sarjaan, tarjoaa jopa 625 kilometrin toimintamatkan ja luksuslaitteiston
  • iX1 (2022): Kompakti sähköinen SUV, joka edustaa BMW pienempää kokoluokkaa
  • i5 (2023): Keskikokoinen businessluokan sähköauto, joka täydentää malliston keskeistä segmenttiä
  • iX2 (2024): Coupé-tyylinen kompakti sähkö-SUV, joka täydentää X2-malliperhettä

BMW nykyinen sähköautostrategia perustuu Neue Klasse -alustaan, joka tulee markkinoille vuonna 2025. Tämä täysin uusi sähköautoalusta on optimoitu 800 voltin järjestelmälle, mahdollistaa pidemmät toimintamatkat ja nopeamman latauksen sekä tarjoaa perustan uudelle sukupolvelle BMW sähköautoja.

BMW Group on ilmoittanut, että vuoteen 2030 mennessä jopa 50% yhtiön maailmanlaajuisesta myynnistä koostuu täyssähköautoista. Merkki ei kuitenkaan ole sitoutunut kokonaan luopumaan polttomoottoreista, vaan jatkaa "Power of Choice" -strategiaa, jossa asiakkaille tarjotaan erilaisia käyttövoimavaihtoehtoja eri markkina-alueiden tarpeiden mukaan.

Teknologinen kehitys

BMW sähköautoteknologia on kehittynyt merkittävästi ensimmäisestä i3-mallista. Viidennen sukupolven eDrive-teknologia tarjoaa huomattavasti paremman energiatehokkuuden, pidemmät toimintamatkat ja nopeamman latauksen.

Merkittävimpiä kehitysaskeleita ovat olleet:

  • Akuston energiatiheyden parantuminen jopa 40% i3 ajoista
  • Latausnopeuden kasvu 50 kW jopa 200+ kW
  • Toimintamatkojen pidentyminen 150 kilometristä jopa 630 kilometriin
  • Integroitujen sähkömoottori-vaihteisto-tehoelektroniikkayksiköiden kehittyminen
  • Regeneratiivisen jarrutuksen tehokkuuden parantuminen

BMW on myös panostanut voimakkaasti kestävään tuotantoon. Yhtiö käyttää uusiutuvaa energiaa tuotantolaitoksissaan, ja akustojen tuotannossa pyritään minimoimaan hiilijalanjälkeä ja varmistamaan raaka-aineiden vastuullinen hankinta. BMW on myös sitoutunut akkujen kierrätykseen ja uusiokäyttöön erilaisissa energiavarastoratkaisuissa.

Innovaatiot ja design

BMW on tunnettu innovatiivisista lähestymistavoistaan sähköautojen suunnittelussa. Yhtiön ikoninen "i"-muotokieli syntyi i3 ja i8 myötä, mutta on sittemmin kehittynyt hillitymmäksi ja integroitunut paremmin yhtiön yleiseen designkieleen.

Merkittäviä BMW sähköautojen innovaatioita ovat muun muassa:

  • Hiilikuidun käyttö massatuotantoautoissa (i3, iX)
  • Adaptiivinen regeneratiivinen jarrutus, joka mukautuu ajotilanteeseen
  • IconicSounds Electric -äänimaailma, jonka on suunnitellut elokuvasäveltäjä Hans Zimmer
  • Digitaaliset palvelut, kuten älykkäät latausratkaisut ja etäohjaus BMW-sovelluksen kautta

Yhteenveto

BMW matka sähköautojen maailmassa on ollut monivaiheinen. Radikaalista i3-mallista yhtiö on siirtynyt valtavirtaisempiin sähköversioihin suosituista malleistaan, mutta samalla säilyttänyt innovatiivisen lähestymistapansa ja ajamisen nautintoon keskittyvän filosofiansa.

Tulevaisuudessa Neue Klasse -alusta tulee määrittämään BMW sähköisen ajoneuvoteknologian seuraavan sukupolven. Yhtiö on sitoutunut jatkamaan sähköistämistä, mutta samalla se säilyttää pragmaattisen lähestymistapansa eri käyttövoimateknologioihin ja markkina-alueiden vaihteleviin tarpeisiin.

Sähköisessä siirtymässään BMW on pyrkinyt säilyttämään merkin ydinarvot: ajamisen nautinnon, premium-kokemuksen ja teknologisen edistyksellisyyden, samalla kun se on ottanut askeleita kohti kestävämpää liikkumista.

Lisää tietoa löydät BMW Suomen virallisilta verkkosivuilta 🔗.